Vers van de pers: mediterraans dieet vermindert je kans op depressie

mediteraans dieet

HLN.be publiceerde op 26/09/18 het artikel ‘Onderzoek toont aan: dit dieet vermindert je kans op depressie’, geschreven door Nele Annemans. Wij hebben het voor je gelezen en geven onze mening erover.

Concreet: het mediterraans dieet, wat is dit? Diegenen die denken: ‘alle dagen pasta en pizza, dat dieet staat me wel aan’, die moeten we spijtig genoeg teleur stellen. Een mediterraans dieet wil zeggen: een hoge inname van plantaardig voedsel, zoals fruit, groenten, volle granen en noten, zuivel (vooral yoghurt en kaas) en olijfolie, een gemiddelde inname van vis, gevogelte en eieren en een lage inname van rood vlees. Als kanttekening vermelden we ook een lage inname van wijn bij de maaltijd.

Het artikel verwijst naar een overzichtsstudie gepubliceerd in Molecular Psychiatry, waaruit blijkt dat een mediterraans eetpatroon een positief effect kan hebben op je stemming. Mensen die een mediterraans dieet volgen zouden de daaropvolgende 8 tot 12 jaar 33% minder kans hebben op een depressie, dan mensen met een eetpatroon dat sterk afwijkt van de mediterraanse voedingsgewoonten. Ook wanneer je voeding gebruikt met weinig verzadigd vet, suiker en bewerkte voedingsmiddelen, daalt je kans op depressie al met 24%.

Hier tegenover staat dat een voeding met veel vet, suiker of bewerkte voedingsmiddelen leidt tot ontstekingen in je darmen en in de rest van het lichaam, met inbegrip van de hersenen. Het effect van een ongezond voedingspatroon wordt vergeleken met het effect van roken, vervuiling, obesitas en te weinig lichaamsbeweging. Als kanttekening wordt nog vermeld dat er meer onderzoek nodig is om definitieve en sluitende aanbevelingen te kunnen doen over het soort voeding dat nu precies zorgt voor het verlaagde risico en dat men spreekt over het risico verlagen, maar niet volledig voorkomen. Wie worstelt met zijn of haar mentale gezondheid, wordt nog steeds doorverwezen naar een arts.

Wat is de menig van de diëtist?

Als diëtist ben ik erg overtuigd van de voordelen van het mediterraans dieet. Eerder werd al bewezen dat dit dieet het risico op diabetes type 2 vermindert, de kans op een hoge bloeddruk verkleint en positief is voor de gezondheid van je hart. Wanneer je kijkt naar de aanbevelingen van de nieuwe voedingsdriehoek, dan zie je ook hierin dezelfde aanbevelingen terugkomen. Als het mediterraans dieet je gezondheid verbetert, of alvast je kans op ziekte vermindert, heeft dit logisch gezien tot gevolg dat je je fitter in je vel voelt, dan wanneer je er een minder gezond voedingspatroon op na houdt. Aangezien gezond in je vel vaak gelijk staat aan fitter in je hoofd, ben ik ervan overtuigd dat het mediterraans dieet zeker een positief effect kan hebben op onze mentale gezondheid. Echter, alleen de voeding aanpakken is wellicht niet voldoende. Wellicht moet gans onze lifestyle en ons bewegingspatroon onder de loep genomen worden, met specifieke aandacht voor een gecontroleerd stressniveau en een dagelijks beweegmoment.

Het doet me ook plezier te lezen dat er de laatste jaren meer en meer aandacht komt voor het verband tussen voeding en onze mentale gezondheid. Zo verscheen er recent ook een studie (Mediterranean diet and depression among older individuels: the multinational MEDIS study van Masana, M. et all) in experimental gerontology, waarin specifiek onderzoek gedaan werd naar het effect van het mediterraans dieet op depressie bij 65-plussers. De conclusie van deze studie was dat het volgen van een mediterraans dieet, gecombineerd met het dagelijks drinken van thee, zorgt voor een voldoende hoge inname van micro- en macronutriënten, waarvan aangetoond is dat ze een beschermende rol spelen bij een aantal complexe mechanismen, die verband houden met depressieve klachten bij ouderen. Een mediterraans dieet gecombineerd met het drinken van thee wordt dan ook aangeraden bij 65-plussers, zowel ter preventie van depressie, als ter ondersteuning van een behandeling met medicijnen, indien er reeds sprake is van een depressie.

Ik wens iedereen dan ook een fit (in je vel én in je hoofd) en gezond najaar toe, met een lekker mediterraans voedingspatroon. Kom je er zelf niet uit hoe je dat het beste aanpakt? Maak dan zeker een afspraak, zodat we samen op zoek kunnen gaan naar een manier om dit gezond voedingspatroon te integreren in jouw levensstijl.




Recepten

Dieetinfo

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Lees ook

Consultaties enkel op afspraak.
Raadpleeg mijn online agenda
of maak een telefonische afspraak.
+32(0)15 68 24 60

Natacha Van der Auwermeulen
Diëtiste & voedingsdeskundige
RIZIV: 5-64674-60-601

Mijn gezonde voeding
Bergstraat 25
2220 Heist-op-den-Berg
info@mijngezondevoeding.be
BTW BE 0700.497.475

Volg ons op facebook

Mijn gezonde voeding is lid van:
de AllergieDiëtisten & de Vlaamse
Beroepsvereniging van Diëtisten

Lekkere recepten en weetjes
in je mailbox? Schrijf je dan in
voor onze nieuwsbrief.

Privacyverklaring

www.mijngezondevoeding.be