Vers van de pers: Diepvriesgroenten en -fruit zijn even voedzaam dan de verse varianten

Op 15 juni 2020 verscheen het artikel ‘Zijn diepvriesproducten even voedzaam als verse voeding?’ van Patrick Mullie in Gezondheid en wetenschap. Het artikel is gebaseerd op een Amerikaans onderzoek , waarin de kwaliteit van diepgevroren groente en fruit vergeleken wordt met de verse variant, specifiek wat betreft de vitaminen C, B2 en E en bètacaroteen.

De groente- en fruitsoorten die getest werden, zijn soorten die frequent in diepgevroren vorm aangeboden worden, namelijk erwten, wortelen, spinazie, groene bonen, broccoli en maïs als groentesoorten en bosbessen en aardbeien als fruitsoorten. Gezien de grote beschikbaarheid van deze groente- en fruitsoorten in zowel verse als diepgevroren vorm, zijn de resultaten van dit onderzoek ook relevant voor ons dagelijks leven. De verse producten werden getest meteen na het oogsten, 3 dagen na het oogsten en 10 dagen na het oogsten. De diepgevroren producten werden getest meteen na het oogsten, na 10 dagen en na 3 maanden.

De resultaten van het onderzoek waren soms verschillend in functie van de onderzochte soort, maar als algemene conclusie kunnen we het volgende besluiten:

  • Vitamine C, het minst stabiele van de onderzochte stoffen, vertoonde weinig uitgesproken verschillen tussen de verse en de diepgevroren varianten.
  • Ook voor vitamine B2 waren er geen uitgesproken verschillen tussen beide varianten te noteren.
  • Het gehalte aan vitamine E bleef stabieler in de diepgevroren producten.
  • Het gehalte aan bètacaroteen was dan weer stabieler in de verse producten.

Met andere woorden: verse en diepgevroren groente en fruit zijn evenwaardig als het over het gehalte aan vitaminen en mineralen gaat.

Hoe komt het nu dat diepgevroren producten niet slechter scoren dan de verse varianten?
Tijdens het diepvriezen worden producten gestabiliseerd. Dit wil zeggen dat chemische reacties waardoor vitaminen worden afgebroken niet meer kunnen plaatsvinden. Bovendien worden de producten ook afgeschermd van het zonlicht, dat ook voor bepaalde afbraakreacties kan zorgen.

Diepgevroren groente en fruit zijn dus niet gezonder dan de verse producten, maar wel gelijkwaardig en kunnen op die manier zeker een aanvulling vormen op onze voeding.

Diepgevroren producten hebben natuurlijk ook enkele nadelen:

  • De rauwe consumptie is niet echt mogelijk: de structuur van een diepgevroren en ontdooide aardbei is niet hetzelfde, waardoor sommige toepassingen wegvallen.
  • Je kan niet de volledige groente gebruiken: als ik aan broccoli denk, dan vind je in de diepvries doorgaans alleen de roosjes, terwijl ik van een verse broccoli ook de in blokjes versneden steeltjes gebruik in een salade of als basis voor soep. Ook van het loof van jonge worteltjes kan je perfect een groene soep met wortelsmaak maken. Zo zijn er tal van groenten waar je meerdere delen kan van gebruiken en waarvan je in een traditionele winkel en zeker in diepgevroren vorm maar een stukje terugvindt, denk maar aan rode bieten, venkel of erwtjes.
  • Diepgevroren producten worden bewaard in de diepvries. Dit wil zeggen dat je een diepvries moet bezitten en deze gebruikt natuurlijk ook wel wat elektriciteit.

Maar diepgevroren producten hebben natuurlijk ook hun voordelen:

  • Diepvriesproducten zijn doorgaans gewassen en voorgesneden en dus gebruiksklaar. Je wint dus tijd als het snel moet gaan.
  • Een groot of een klein gezin? Ben je met veel volk, dan is het wellicht niet moeilijk om een bloemkool, een knolselder of een volledige meloen te verwerken, maar ben je alleen, dan moet je daar meerdere dagen van eten en dat kan na een tijdje eenzijdig worden. Als je voorgesneden groenten uit de diepvries koopt, dan is de hoeveelheid in 1 zakje wellicht nog steeds meer dan wat je in 1 keer op kan, maar doordat deze groenten langer bewaren, hoef je niet de ganse week hetzelfde te eten.
  • Daarnaast kan het bevroren zijn op zich ook z’n voordelen hebben. Denk maar aan bevroren fruit om te zorgen voor een lekker frisse smoothie of de bevroren besjes die je voor je vertrekt nog snel bij je grenen en je yoghurt doet en die er voor zorgen dat je ontbijt nog heerlijk fris is als je op je werk toekomt.

Kortom: vers of diepgevroren, de kwaliteit is gelijkwaardig en ik denk dat we daar in onze maatschappij ons voordeel kunnen met doen. Hoewel we misschien wat meer moeten leven als een Fransman en niet te veel bewerkte producten moeten eten, is de bewerking die diepvriesproducten ondergaan hebben vaak verwaarloosbaar. Maar uiteraard is het ene diepvriesproduct het andere niet. Er is immers een groot verschil tussen een zak diepvrieserwtjes of een pizza of andere bereide maaltijd uit de diepvries. Je kijkt dus best naar je persoonlijke situatie en gebruit vers of diepgevroren afwisselend en op zo’n manier dat het voor jou het handigste is.




Recepten

Dieetinfo

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Lees ook

Consultaties enkel op afspraak.
Raadpleeg mijn online agenda
of maak een telefonische afspraak.
+32(0)15 68 24 60

Natacha Van der Auwermeulen
Diëtiste & voedingsdeskundige
RIZIV: 5-64674-60-601

Mijn gezonde voeding
Bergstraat 25
2220 Heist-op-den-Berg
info@mijngezondevoeding.be
BTW BE 0700.497.475

Volg ons op facebook

Mijn gezonde voeding is lid van:
de AllergieDiëtisten & de Vlaamse
Beroepsvereniging van Diëtisten

Lekkere recepten en weetjes
in je mailbox? Schrijf je dan in
voor onze nieuwsbrief.

Privacyverklaring

www.mijngezondevoeding.be