Vers van de pers: Samen eten is net zo belangrijk als seks

In Metro van dinsdag 21/05/2019 stond het artikel ‘Samen eten is net zo belangrijk als seks’, een artikel gebaseerd op een onderzoek bij vierduizend mensen door The Marriage Foundation. Een huwelijk zonder seks is vaak tot mislukken gedoemd, maar dat geldt ook voor een huwelijk waarin men niet de tijd neemt om regelmatig samen te eten.

Uit de studie blijkt dat 67% van de personen die de gewoonte hebben om samen te eten, tevreden is over zijn/haar relatie. Bij de koppels die gewoonlijk apart eten, gaat het over 58% van de deelnemers. Daarbij moeten we opmerken dat slechts 1/3 van de getrouwde koppels regelmatig samen eet en slechts 28% van de samenwonende koppels.

De maatschappij waarin we leven verlangt vaak een flexibele levensstijl van ons. Er is vaak een drukke job, de zorg voor de kinderen, sociale contacten met vrienden en een hele reeks van activiteiten en hobby’s. Het is dus niet altijd gemakkelijk om de tijd te vinden om rustig samen te eten.  Maar het maakt ook niet uit welke maaltijd men samen nuttigt. Het ontbijt, de lunch of het avondmaal, liefst zo veel mogelijk van al deze maaltijden samen gebruiken, komt onze relatie ten goede, maar lukt het niet met de warme maaltijd, tracht dan een ander eetmoment te vinden waarop je wel samen kan zijn.

Eten is, net als slapen en seks, een van onze primaire behoeften, maar ook een van de primaire behoeften binnen een relatie. Samen eten is een sociaal gegeven, waarbij, als alles goed gaat, de smartphones aan de kant gelegd worden en er tijd gemaakt wordt voor elkaar en voor een gesprek. Het is het ideale moment om elkaars dat te overlopen en plannen te maken samen. Het werkt verbindend, helpt om tot rust te komen en samen te genieten.

Relatietherapeute Rika Ponnet voegt hier aan toe ‘Het komt erop neer dat een relatie onderhoud nodig heeft en wie samen eet, creëert micromomenten die het samenzijn bevorderen. Het zou ideaal zijn als we één keer per dag tijd maken om samen te eten, maar dat is praktisch niet voor iedereen haalbaar. Pin je hier dan ook niet op vast, anders wordt het van ‘moeten’ en kan er net meer druk ontstaan. Bij wie de agenda’s flink van elkaar afwijken, kan het zinvol zijn om enkele (vaste) eetmomenten in te plannen. Probeer je echter niet te beperken tot één keer per week, want dat is een magere basis.’

Deze tekst gaat over eten, maar het is eerder het werkgebied van een psycholoog zou je zeggen, wat doet dit dan in de nieuwsbrief van een diëtiste? En wat is de mening van een diëtiste over dit artikel?
Als diëtiste is het belangrijk om niet alleen rekening te houden met het voedingskundige aspect van een maaltijd, maar de psychologie van de maaltijd is net zo belangrijk.
Vooral voor mensen die kiezen voor een vermageringsdieet met vervangmaaltijden, is dit een element dat besproken wordt. Je kan nog wel samen aan tafel zitten en tijd nemen voor elkaar, maar je deelt niet dezelfde maaltijd.  Velen ervaren dit als het moeilijkste aspect van vermageren met behulp van vervangmaaltijden. Zeker als je deel uitmaakt van een gezin met jonge kinderen, dan is het belangrijk om even na te denken over het opvoedkundige aspect van je dieet. Hoe leg je aan een jong kind uit dat mama of papa een ‘milkshake’ of een ‘snoepreep’ mag en het kind zelf zijn boterhammetjes of zijn patatjes en zijn groenten moet opeten? Gelukkig zijn er binnen het gamma van de vervangmaaltijden nu ook producten die dichter bij de gewone voeding aanleunen, zoals soepen, ontbijtgranen en wraps, die bij het psychologische aspect van de maaltijd ondersteunend kunnen werken.
Kies je ervoor om te vermageren met gewone gezonde voeding, dan is het veel eenvoudiger om samen te eten. Gezonde voeding is immers voor al je huisgenoten goed. Het is dan vooral een kwestie om je portiegrootte in het oog te houden.
Maar niet alle diëten zijn vermageringsdiëten. Heb je een specifiek voedingsprobleem, een ziekte die een zeer specifiek dieet vereist en een ernstige allergie, dan is het aangewezen om in de mate van het mogelijke samen te eten, maar dan zullen er vaak wel verschillende potjes op tafel moeten staan. Dat samen eten wordt omwille van de sociale interacties meestal wel aangeraden, maar vaak wordt dit ook ervaren als zeer zwaar. In dergelijke gevallen kan het soms nuttig zijn om hierover ook eens in gesprek te gaan met een psycholoog, om zo op zoek te gaan naar de meest optimale oplossing.

Kortom: samen eten is belangrijk in een relatie en ook indien er een dieet gevolgd wordt, moet samen eten in de mate van het mogelijke nagestreefd worden, om de impact van het dieet voor jezelf en voor je huisgenoten te beperken. Hoe groter de hinder die je ondervindt van een dieet, hoe moeilijker het ook wordt om het dieet vol te houden, en volhouden is nu eenmaal nodig om je doel te bereiken, dus het bespreekbaar maken van dit aspect van het dieet, maakt zeker deel uit van een geslaagde voedingsbegeleiding!




Recepten

Dieetinfo

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Lees ook

Consultaties enkel op afspraak.
Raadpleeg mijn online agenda
of maak een telefonische afspraak.
+32(0)15 68 24 60

Natacha Van der Auwermeulen
Diëtiste & voedingsdeskundige
RIZIV: 5-64674-60-601

Mijn gezonde voeding
Bergstraat 25
2220 Heist-op-den-Berg
info@mijngezondevoeding.be
BTW BE 0700.497.475

Volg ons op facebook

Mijn gezonde voeding is lid van:
de AllergieDiëtisten & de Vlaamse
Beroepsvereniging van Diëtisten

Lekkere recepten en weetjes
in je mailbox? Schrijf je dan in
voor onze nieuwsbrief.

Privacyverklaring

www.mijngezondevoeding.be