Tips om de energie-inname te beperken tijdens de feestdagen

kerst

De feestdagen brengen veel sfeer en gezelligheid, maar in deze periode van het jaar zijn we ook vaak geneigd om te veel of te calorierijk te eten. Wil jij de hoeveelheid calorieën onder controle te houden tijdens de feestdagen? Dan zijn hier alvast enkele tips:

  • Maak vooraf afspraken met jezelf en probeer je aan die afspraken te houden.
  • De eindejaarsperiode is traditioneel een periode van feesten en gezellige momenten met familie en/of vrienden. Laat je strijd met voeding de gezelligheid niet verpesten, maar leg de focus op genieten!
  • Proef hoe lekker iets is en geniet van elke hap. Wees je bewust van alle smaaksensaties in je mond. Door bewust te proeven, eet je vanzelf langzamer en ben je voldaan met een kleine portie. Het beschermt je tegen over-eten.
  • Heb je zelf de kans om je eigen portie op te scheppen? Begin dan met een kleine portie. Iets extra nemen kan gewoonlijk achteraf nog steeds.
  • Kan je niet je eigen portie op je bord scheppen? Vraag dan een portie die niet te groot is.
  • Heb je helemaal geen inspraak in je portiegrootte? De meesten onder ons zijn opgevoed met het principe dat je je bord moet leeg eten. Dit principe is fout: als je voldaan bent moet je stoppen met eten
    Vanuit het standpunt dat verspilling tegengegaan moet worden, is je bord leeg eten een goed principe, maar deze vlieger gaat alleen op als je zelf je portiegrootte kan bepalen!
  • Verwacht je dat je ’s avonds een zware of uitgebreide maaltijd voorgeschoteld krijgt? Kies dan ’s middags voor een lichte lunch. De lunch overslaan is geen goed idee, want dan heb je te veel honger bij het begin van het feest en prop je je wellicht vol met ongezonde hapjes of versnaperingen.
  • Kook je zelf tijdens de feestdagen? Kies dan voor veel groenten en mager vlees of vis, of een gezond vegetarisch alternatief. Gebruik je room? Ga dan waar mogelijk voor een light variant. Een dessert zoeten? Kies indien mogelijk voor een calorie-arme zoetstof i.p.v. suiker. Kroketjes op het menu? Bereid ze in de oven i.p.v. in de friteuse.
    Vele kleine aanpassingen maken dat een uitgebreide en feestelijke maaltijd nog binnen de perken blijft als het op calorieën tellen aankomt!
  • Alcohol? Alcohol kan ongemerkt veel calorieën aanbrengen tijdens de feestdagen. Als je de kans hebt, kies dan voor een alcoholvrij aperitief. Aan mocktail bevat gewoonlijk wel veel suiker en dus ook veel calorieën, maar doordat er geen alcohol in zit, sowieso minder dan in de cocktail-variant. Maar ook een tonic zero kan een goede starter zijn voor de maaltijd!
    Tijdens het eten worden de glazen vaak ongemerkt bijgevuld. Zeker als je lang aan tafel zit heb je hierdoor vaak snel meerdere glazen wijn op. Drink je wijn bij het eten? Tracht dan te vermijden dat je glas bijgevuld wordt voor het leeg is, zodat je een goed zicht behoudt op hoeveel je drinkt. Beperk je tot 1 à 2 glazen. Weet dat een glas wijn gemiddeld 85 (rood) tot 120 (zoet wit) kcal aanlevert. Zorg dat je naast je glas wijn steeds een gevuld glas water hebt, en wissel af tussen deze twee!
  • Beweeg! Lang tafelen is vaak ook lang stilzitten. De kinderen worden er onrustig van en zelf wordt je loom en moe. Onderbreek het stilzitten. Trek na enkele gangen naar buiten voor een wandelingetje. Op die manier wordt je weer fris van geest, kinderen kunnen hun energie kwijt en je eten krijgt de kans om te verteren voordat er weer wat extra’s bij komt.
    Beweeg ook tussen de feestdagen door! Snel naar de winkel voor cadeautjes of ingrediënten of trek naar buiten om te ravotten met de kinderen. Wandel op woensdagavond om 20u mee met onze wandeluurtjes. Dit zijn allemaal manieren om te bewegen in deze periode van het jaar. Doe dit ook als het buiten koud is of regent! Je kan je kleden naar het weer. Door te bewegen verbruik je calorieën, die tijdens de feesten rijkelijk aangevoerd worden. Bovendien zijn we tijdens deze dagen uit ons gewone ritme: de kinderen moeten niet naar school, zelf hebben we vrije dagen op het werk, sportclubs liggen vaak stil… Vaak zijn dit aanleidingen om onder een dekentje op de bank voor de TV te kruipen. Dat kan uiteraard heel gezellig zijn, maar zoek een gezond evenwicht voor jezelf!




Recepten

Dieetinfo

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Lees ook

Consultaties enkel op afspraak.
Raadpleeg mijn online agenda
of maak een telefonische afspraak.
+32(0)15 68 24 60

Natacha Van der Auwermeulen
Diëtiste & voedingsdeskundige
RIZIV: 5-64674-60-601

Mijn gezonde voeding
Bergstraat 25
2220 Heist-op-den-Berg
info@mijngezondevoeding.be
BTW BE 0700.497.475

Volg ons op facebook

Mijn gezonde voeding is lid van:
de AllergieDiëtisten & de Vlaamse
Beroepsvereniging van Diëtisten

Lekkere recepten en weetjes
in je mailbox? Schrijf je dan in
voor onze nieuwsbrief.

Privacyverklaring

www.mijngezondevoeding.be