Dossier: Voeding bij kanker – Deel 1: Voeding ter preventie van kanker

kanker

Over voeding ter preventie van kanker en tijdens de ziekte wordt veel gezegd en geschreven, maar is dit allemaal correct en hoe kan je ermee aan de slag gaan? In eerste instantie willen we kort wat zeggen over voeding ter preventie van kanker. Voeding tijdens de kankerbehandeling en voeding nadat je uitbehandeld bent, komen bij een volgende gelegenheid aan bod.

Voeding ter preventie van kanker
In mei dit jaar zijn de nieuwe aanbevelingen ter preventie van kanker verschenen (bron: Wereld Kanker Onderzoek Fonds). Er is geen enkele manier waarop voeding kan garanderen dat je nooit kanker zal krijgen, maar bij de nieuwe richtlijnen zijn er toch een aantal tips die betrekking hebben op voeding en die kunnen helpen om je risico op kanker te verkleinen:

  1. Houd uw gewicht gezond
    Houd je gewicht binnen gezonde grenzen en voorkom gewichtstoename op volwassen leeftijd. Overgewicht en obesitas verhogen de kans op 12 kankersoorten.
  2. Kom in beweging
    Maak beweging een onderdeel van uw dagelijkse routine: stap meer en zit minder.
    • Een half uur bewegen per dag is een goed startpunt.
      Bewegen is goed voor uw gezondheid, het helpt om uw gewicht op peil te houden en het verkleint de kans op kanker.
    • Onderbreek het zitten minimaal één keer per uur
      Een zittende levensstijl is een risicofactor voor kanker. Ook al beweeg je minstens een half uur per dag, als je de rest van de dag zit, is dat niet goed voor je gezondheid. Elk uur, of liever nog elk half uur de zittende activiteit onderbreken, is aan te raden.
  3. Eet gezond
    Uw dagelijkse voeding heeft invloed op uw kans op kanker. Vooral plantaardige voeding met veel volkoren producten, groente, fruit en peulvruchten leveren voedingsvezels en goede voedingsstoffen. Bovendien helpen ze om je gewicht op peil te houden, aangezien deze voeding meestal ook caloriearm is.
    • Eet minder fastfood
      Onder fastfood verstaan we vooral sterk (voor)bewerkt voedsel, zoals friet, chips, hamburgers en koeken, omdat er veel vet, zetmeel of suiker in zit. Ook producten op basis van wit meel vallen hier onder, zoals wit brood, witte pasta en pizza. Deze producten bevatten weinig goede voedingsstoffen en vezels en frequent gebruik van deze voedingsmiddelen verhogen je kans op overgewicht.
    • Drink minder suikerrijke dranken
      Dranken met toegevoegde suikers zijn o.a. frisdranken, zelfgemaakte dranken op basis van siropen, sport- en energiedranken. Deze dranken kunnen leiden tot overgewicht en vormen zo een risicofactor op kanker. Betere keuzes zijn water, thee en koffie.
    • Eet minder vlees
      Rood vlees (rood van kleur als het rauw is), zoals rund-, varkens- en lamsvlees, past in een gezonde voeding, maar alleen als het met mate gegeten wordt. Te veel rood vlees verhoogt de kans op dikke darmkanker.
      Bewerkt vlees, zoals worstsoorten en vleeswaren zoals ham, bacon en salami, verhogen eveneens de kans op dikke darmkanker en kunnen best zo weinig mogelijk gegeten worden. Verse, zelf bereide plakjes kip of gebraad kunnen eventueel wel, maar vegetarische spreads, een plakje kaas, soep of een salade bij je brood kunnen uiteraard ook.
    • Let op met voedingssupplementen
      Een gezonde en gevarieerde voeding voorziet normaal gezien in alle voedingsstoffen die u nodig heeft.
      Hoog gedoseerde voedingssupplementen kunnen soms bepaalde gezondheidsvoordelen hebben, maar hebben vaak ook bijwerkingen en kunnen ook de werking van andere medicatie die gebruikt wordt, beïnvloeden. Wil je graag een supplement nemen? Doe dit dan niet op eigen houtje, maar bespreek dit met je arts, zeker wanneer je al onder behandeling bent voor kanker.
  4. Voor moeders: Geef borstvoeding
    Borstvoeding geven gedurende minimaal zes maanden is goed voor moeder en kind. Kinderen die borstvoeding hebben gehad, hebben vaker zowel als kind als op de volwassen leeftijd een gezond gewicht. Bovendien beschermt borstvoeding geven de moeder tegen borstkanker.
  5. Voorkom zonverbranding
    Zonverbranding is een belangrijke risicofactor voor huidkanker. Ook de UV-stralen waaraan je blootgesteld wordt als je onder de zonnebank gaat, zijn schadelijk. Gebruik, als je in de zon komt, een zonnebrandcrème en draag zonwerende kleding. Vermijd de zon tussen 12 en 15 uur.
  6. Rook niet, of stop met roken
    Actief of passief tabak gebruiken kan kanker veroorzaken. Rook je? Dan is stoppen met roken het beste wat je kan doen om je kans op kanker te verkleinen.
  7. Drink geen alcohol
    Alcohol onder gelijk welke vorm verhoogt de kans op kanker. Het is de ethanol uit het drankje die schadelijk is, dus het maakt niet uit of je nu bier, wijn of sterke drank gebruikt. Geen alcohol drinken is het beste, maar drink je er toch van, gebruik dan niet meer dan één glas per dag.

Deze tips zijn ook visueel gemaakt. Wat in de rode cirkel weergegeven wordt, kan je best vermijden, wat in de oranje cirkel staat, kan je best beperken en wat in het groen staat, kan je best zo veel mogelijk doen of eten.
Heb je vragen over voeding voor, tijdens of na een behandeling bij kanker, bij jezelf of bij een van je naasten, aarzel dan niet om een afspraak te maken, om concreet en gericht advies in te winnen.




Recepten

Dieetinfo

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Lees ook

Consultaties enkel op afspraak.
Raadpleeg mijn online agenda
of maak een telefonische afspraak.
+32(0)15 68 24 60

Natacha Van der Auwermeulen
Diëtiste & voedingsdeskundige
RIZIV: 5-64674-60-601

Mijn gezonde voeding
Bergstraat 25
2220 Heist-op-den-Berg
info@mijngezondevoeding.be
BTW BE 0700.497.475

Volg ons op facebook

Mijn gezonde voeding is lid van:
de AllergieDiëtisten & de Vlaamse
Beroepsvereniging van Diëtisten

Lekkere recepten en weetjes
in je mailbox? Schrijf je dan in
voor onze nieuwsbrief.

Privacyverklaring

www.mijngezondevoeding.be